Het visiespel van SLO


Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs aan (jonge) kinderen. Als deze visie onduidelijk is, is de kans groot dat leerkrachten wel goed onderwijs realiseren, maar onvoldoende samenhang als team vanuit een gezamenlijk kader aanbrengen. Het SLO heeft een visiespel ontwikkeld waarmee je interactief en effectief aan de slag kan gaan om met het team een visie op het jonge kind te ontwikkelen.

 

De basis hiervoor is het curriculair spinnenweb. De draden van het spinnenweb verwijzen naar de negen onderdelen van het leerplan. Bij elke onderdeel gaan we aan de slag met stellingen. Het team komt op deze manier in beweging en het zorgt voor bewustwording van de overeenkomsten en verschillen in visie binnen het team. 

 

De negen curriculaire vragen die als uitgangspunt genomen worden:

- Waartoe spelen jonge kinderen?

- Waarover gaat het spelen van jonge kinderen?

- Hoe laat je jonge kinderen spelen en leren?

- Hoe begeleid je het spelen en leren van jonge kinderen?

- Waarmee laat je jonge kinderen spelen en leren?

- Met wie spelen en leren jonge kinderen?

- Hoe ziet de speel- en leeromgeving van jonge kinderen eruit?

- Hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van jonge kinderen?

- Hoe volg je de ontwikkeling van jonge kinderen?

 

Ik ga samen met het team twee dagdelen aan de slag om tot een visie te komen. Vanuit de visie kunnen verdere stappen genomen worden. Ik start met het geven van informatie over de ontwikkeling van het jonge kind. Op deze manier kunnen de leerkrachten vanuit kennis een visie vormen. We maken ook de vertaalslag naar de praktijk. Een visie op papier zetten is mooi, maar hoe ziet dat eruit in de praktijk? Wat betekent dit voor jouw handelen als leerkracht? Hoe kun je de visie terugzien in de speel- leeromgeving van de kinderen? Er is mogelijkheid voor begeleiding op de werkvloer om de vertaalslag naar de praktijk nog beter te kunnen maken.

 

Wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!