Huppelend naar groep 3!

Een goede motorische ontwikkeling = een goede basis voor groep 3!

Kijk jij al bewust naar de motorische vaardigheden van een kind? 

Weet jij welke motorische vaardigheden de bouwstenen zijn voor een goede ontwikkeling

Laat jij kinderen genoeg én gevarieerd bewegen

 

Kennis hebben over de motorische ontwikkeling van het jonge kind, is essentieel om goed les te kunnen geven! Als er leer- of gedragsproblemen zijn dan kun je dit vaak terugzien in de motoriek. In de cursus 'Huppelend naar groep 3!' zoomen we in op de ontwikkeling van het jonge kind, waarbij de motorische ontwikkeling het uitgangspunt is. 

 

 

 

Over deze onderwerpen weet jij straks meer:

  • Primaire reflexen
  • Symmetrische fase en asymmetrische fase
  • Lateralisatie
  • Visuele problemen
  • Voorwaarden schrijfonderwijs
  • Schoolrijpheid
  • Overgang naar groep 3 

 

Ook kun jij straks:

  • Taal- en rekendoelen koppelen aan beweegactiviteiten
  • Bewegingsactiviteiten wegzetten in je dagelijkse routine
  • Een kwaliteitskaart voor het jonge kind maken én inzetten

 

 

 

De cursus is voornamelijk voor leerkrachten in de onderbouw (groep 1 t/m 3-4). In het schooljaar 2026-2027 kan ook de cursus: 'Huppelend naar school' aangevraagd worden. Deze richt zich meer op de leerkrachten van groep 5 t/m groep 8.

 

Doelen van de cursus

  • Je hebt kennis van de motorische ontwikkeling van het jonge kind. 
  • Je zet gerichte activiteiten weg in je dagelijkse routine ter bevordering van de motorische ontwikkeling.
  • Je kunt taal- en rekendoelen (SLO) koppelen aan gerichte motorische activiteiten.
  • Je zet in op veel speel-en ontwikkeltijd voor het jonge kind, waardoor de motorische ontwikkeling optimaal gestimuleerd wordt.
  • Je hebt de kennis en handvatten om te bepalen of een kind schoolrijp is.
  • Je weet welke acties je kunt uitvoeren als kinderen een vertraagde motorische ontwikkeling laten zien. 

Literatuur bij de cursus

De volgende literatuur vormt de basis voor de cursus. Elke school krijgt één of twee exemplaren. Ook wordt er gewerkt met uitleenexemplaren zodat elke leerkracht aan de slag kan met de achtergrondinformatie. 

Inhoud cursus

 

Bijeenkomst 1

Motorische ontwikkeling van het jonge kind

Schoolrijpheid

Invloed van spel op beweging 

Spelen en bewegen koppelen aan SLO doelen 

Primaire reflexen

 

Bijeenkomst 2

Verdieping: reflexen

Lateralisatie en richtingsproblemen

Visuele problemen of toch dyslexie? 

Spelen en bewegen koppelen aan SLO doelen

 

Bijeenkomst 3

Verdieping: reflexen

Voorwaarden schrijfonderwijs

Spelen en bewegen koppelen aan SLO doelen 

Observeren van de motorische ontwikkeling

Werken met een kwaliteitskaart voor een soepele overgang naar groep 3

 

 

De Symmetrische Tonische Nek Reflex (STNR). De baby doet een eerste aanzet tot voortbewegen. Als het bovenlichaam voorover buigt, strekken de benen. Als het bovenlichaam strekt, buigen de benen. 

 Als de voeten om de stoelpoten zijn geklemd, is dat een signaal dat de STNR nog actief is. De nek buigt namelijk voorover en de benen willen strekken. Om het strekken tegen te gaan wordt er op deze manier gecompenseerd. Je ziet dit ook bij kinderen die op hun benen zitten.


Inschrijven

Klik op onderstaande link om naar de inschrijfpagina te gaan.


Literatuurlijst

De inhoud van de cursus is onder andere gebaseerd op deze literatuur:

 

Blythe, S. G. (2013). Eerst Bewegen, Dan Leren: Neuromotorisch Ontwikkelingsprogramma Voor Scholen (INPP).

 

Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind.

 

De Groot, R., & Van Den Brink, H. (2017). Visuele informatieverwerking en leerproblemen. Maklu.

 

Dempsey, M., & Blomberg, H., MD. (2011). Movements That Heal: Rhythmic Movement Training and Primitive Reflex Integration. Independently Published.

 

Goddard, S. (2005). Reflexes, Learning and Behavior: A Window Into the Child’s Mind.

 

Janssen-Vos, F., & van der Meer, L. (2017). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. Van Gorcum.

 

Kieboom, T., & Venderickx, K. (2017). Meer dan intelligent: De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.

 

Lemer, P. S. (2008). Envisioning a Bright Future: Interventions that Work for Children and Adults with Autism Spectrum Disorders.

 

Litiere, M. (2011). Ik zie het anders: omgaan met spiegelen en richtingsmielijkheden bij kinderen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.

 

Mulder, M. (2011). Primaire reflexen. AnkhHermes, Uitgeverij.

 

Peerlings, W. (2004). Mijn kind is onhandig / druk 1: omgaan met visiomotorische problemen.

 

SLO. Inhoudskaart jonge kind. Verkregen van www.slo.nl 

 

Van Elk, M., & Hunnius, S. (2010). Het babybrein: over de ontwikkeling van de hersenen bij baby’s.

 

Van Wensen, C. (2020). Prachtig lastig: onbegrepen gedrag en reflexpatronen.

 

Verhoeven, L. (2022). Stap voor stap: Hoe stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind? Lannoo Meulenhoff - Belgium.


Op onderstaande pagina's is meer achtergrondinforamtie te vinden:

Schoolrijpheid

Op deze pagina is meer informatie te lezen over schoolrijpheid.

Reflexen

Op deze pagina staat informatie over reflexen en ook welke problemen het kan geven als de reflexen niet goed geïntegreerd zijn. 

Visuele problemen

Op deze pagina staat meer informatie over visuele problemen. 

Links en literatuur

Op deze pagina staan handige links en tips voor interessante literatuur.