Teamtraining: Huppelend naar groep 3!

Kennis hebben over de ontwikkeling van het jonge kind, is het uitgangspunt voor goed onderwijs. Samen met een aantal jonge kind specialisten heb ik een teamtraining ontwikkeld. In de teamtraining zoomen we in op de ontwikkeling van het jonge kind, waarbij de motorische ontwikkeling het uitgangspunt is. Als er leer- of gedragsproblemen zijn dan kun je dit vaak terugzien in de motoriek. Je kunt bijvoorbeeld zien of er bepaalde primaire reflexen actief zijn. Primaire reflexen zijn reflexmatige reacties die aanwezig zijn bij baby's en in de vroege kinderjaren. Deze reflexmatige bewegingen moeten geïntegreerd worden in het lichaam. Als dit niet goed gaat, kan dit leiden tot leer- en gedragsproblemen. Zo kan de Assymetrische tonische nekreflex (ATNR) problemen veroorzaken bij het schrijven en bij het coördineren van beide handen. Ook kan dit zorgen voor problemen in de oogsamenwerking, wat weer kan resulteren in klachten die lijken op dyslexie. Door middel van eenvoudige bewegingsoefeningen kunnen veel van deze problemen verholpen worden. In de cursus leer je over de primaire reflexen die belangrijk zijn voor het leerproces. 

 

Ook besteden we aandacht aan de speel-en ontwikkeltijd. Het is van belang dat er in de onderbouwgroepen veel speel- en ontwikkeltijd ingeroosterd wordt. De hersenen ontwikkelen zich namelijk het beste bij activiteiten waarin kinderen veel bewegen, veel zintuigelijke ervaring opdoen en veel interactie hebben met elkaar. In de cursus leer je hoe je de taal- en rekendoelen kunt koppelen aan deze activiteiten waardoor je meer kunt werken vanuit spel en de 'verplichte' werkjes en de grote kringen achterwege kunt laten. De nadruk tijdens de cursus ligt op de transfer van de theorie naar de praktijk. Op deze manier krijg je veel praktische tips waarmee je direct aan de slag kan in de praktijk.  

 

 

Contactformulier

Wil je op jouw school een stevige basis voor de kinderen neerzetten zodat ze huppelend naar groep 3 gaan? Neem dan contact met mij op voor meer informatie over de teamtraining. Hierbij is ook de mogelijkheid om de training te combineren met observaties in de onderbouwgroepen zodat de leerkrachten net even wat meer praktische tips kunnen ontvangen.

 

Indien er op school nog geen duidelijke visie op het jonge kind aanwezig is, is het aan te raden om in dit traject aan de slag te gaan met het visiespel. Zie hiervoor de pagina over het visiespel van het SLO.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Inhoud teamtraining

 

Bijeenkomst 1

Ontwikkeling van het jonge kind

Schoolrijpheid

Spelen en bewegen

Primaire reflexen

 

Bijeenkomst 2

De invloed van primaire reflexen op het leren en gedrag

Spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen

Visuele problemen of dyslexie? 

 

Bijeenkomst 3

Vervolg: reflexen

Vervolg: spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen

Ontwikkelingsvoorsprong

Soepele overgang naar groep 3

Inhoud met visiespel

Bijeenkomst 1

Ontwikkeling van het jonge kind

Schoolrijpheid

Spelen en bewegen

Primaire reflexen

 

Bijeenkomst 2

De invloed van primaire reflexen op het leren en gedrag

Start visiespel

 

Bijeenkomst 3

Vervolg visiespel

Spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen

Visuele problemen of dyslexie? 

 

Bijeenkomst 4

Visie vertalen naar de praktijk

Vervolg: reflexen

Vervolg: spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen

Ontwikkelingsvoorsprong

Soepele overgang naar groep 3

 

 


Schoolrijpheid

Op deze pagina is meer informatie te lezen over schoolrijpheid.

Reflexen

Op deze pagina staat informatie over reflexen en ook welke problemen het kan geven als de reflexen niet goed geïntegreerd zijn. 

Visuele problemen

Op deze pagina staat meer informatie over visuele problemen. 

Links en literatuur

Op deze pagina staan handige links en tips voor interessante literatuur.


 

 

Literatuurlijst

Blythe, S. G. (2013). Eerst Bewegen, Dan Leren: Neuromotorisch Ontwikkelingsprogramma Voor Scholen (INPP).

 

Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind.

 

De Groot, R., & Van Den Brink, H. (2017). Visuele informatieverwerking en leerproblemen. Maklu.

 

Dempsey, M., & Blomberg, H., MD. (2011). Movements That Heal: Rhythmic Movement Training and Primitive Reflex Integration. Independently Published.

 

Goddard, S. (2005). Reflexes, Learning and Behavior: A Window Into the Child’s Mind.

 

Janssen-Vos, F., & van der Meer, L. (2017). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. Van Gorcum.

 

Kieboom, T., & Venderickx, K. (2017). Meer dan intelligent: De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.

 

Lemer, P. S. (2008). Envisioning a Bright Future: Interventions that Work for Children and Adults with Autism Spectrum Disorders.

 

Litiere, M. (2011). Ik zie het anders: omgaan met spiegelen en richtingsmielijkheden bij kinderen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.

 

Mulder, M. (2011). Primaire reflexen. AnkhHermes, Uitgeverij.

 

Peerlings, W. (2004). Mijn kind is onhandig / druk 1: omgaan met visiomotorische problemen.

 

 

Van Elk, M., & Hunnius, S. (2010). Het babybrein: over de ontwikkeling van de hersenen bij baby’s.

 

Van Wensen, C. (2020). Prachtig lastig: onbegrepen gedrag en reflexpatronen.

 

Verhoeven, L. (2022). Stap voor stap: Hoe stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind? Lannoo Meulenhoff - Belgium.