Kennis hebben over de ontwikkeling van het jonge kind, is het uitgangspunt voor goed onderwijs. In de teamtraining zoomen we in op de ontwikkeling van het jonge kind, waarbij de motorische ontwikkeling het uitgangspunt is. Als er leer- of gedragsproblemen zijn dan kun je dit namelijk vaak terugzien in de motoriek. Je kunt bijvoorbeeld zien of er bepaalde primaire reflexen actief zijn. Primaire reflexen zijn reflexmatige reacties die aanwezig zijn bij baby's en in de vroege kinderjaren. Deze reflexmatige bewegingen moeten geïntegreerd worden in het lichaam. Als dit niet goed gaat, kan dit leiden tot leer- en gedragsproblemen. Zo kan de Asymmetrische tonische nekreflex (ATNR) problemen veroorzaken bij het schrijven en bij het coördineren van beide handen. Ook kan dit zorgen voor problemen in de oogsamenwerking, wat weer kan resulteren in klachten die lijken op dyslexie. Door middel van eenvoudige bewegingsoefeningen kunnen veel van deze problemen verholpen worden. In de cursus leer je over de primaire reflexen die belangrijk zijn voor het leerproces, je leert de reflexen herkennen bij de kinderen en je krijgt praktische tips voor het inzetten van bewegingsactiviteiten die je in je dagelijkse routine kunt wegzetten.
Ook besteden we aandacht aan de speel-en ontwikkeltijd. Het is van belang dat er in de onderbouwgroepen veel speel- en ontwikkeltijd ingeroosterd wordt. De hersenen ontwikkelen zich namelijk het beste bij activiteiten waarin kinderen veel bewegen, veel zintuigelijke ervaring opdoen en veel interactie hebben met elkaar. In de cursus leer je hoe je de taal- en rekendoelen kunt koppelen aan deze activiteiten waardoor je meer kunt werken op een manier die past bij de ontwikkeling van het jonge kind. De nadruk tijdens de cursus ligt op de transfer van de theorie naar de praktijk. Je krijgt veel praktische tips waarmee je direct aan de slag kan gaan in de praktijk.
Wil je op jouw school een stevige basis voor de kinderen neerzetten zodat ze huppelend naar groep 3 gaan? Neem dan contact met mij op voor meer informatie over de teamtraining. Hierbij is ook de mogelijkheid om de training te combineren met observaties in de onderbouwgroepen zodat de leerkrachten net even wat meer praktische tips kunnen ontvangen.
Indien er op school nog geen duidelijke visie op het jonge kind aanwezig is, is het aan te raden om in dit traject aan de slag te gaan met het visiespel. Zie hiervoor de pagina over het visiespel van het SLO.
Bijeenkomst 1
Ontwikkeling van het jonge kind
Schoolrijpheid
Spelen en bewegen
Primaire reflexen
SLO inhoudskaart bewegen
Observeren van de motorische ontwikkeling
Bijeenkomst 2
De invloed van primaire reflexen op het leren en gedrag
Spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen
Visuele problemen of dyslexie?
Auditief verwerkingsprobleem of dyslexie?
Bijeenkomst 3
Verdieping: reflexen
Verdieping: spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen
Ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid?
Soepele overgang naar groep 3
Bijeenkomst 1
Ontwikkeling van het jonge kind
Schoolrijpheid
Spelen en bewegen
Primaire reflexen
SLO inhoudskaart bewegen
Observeren van de motorische ontwikkeling
Bijeenkomst 2
De invloed van primaire reflexen op het leren en gedrag
Start visiespel
Bijeenkomst 3
Vervolg visiespel
Visie vertalen naar de praktijk
Bijeenkomst 4
Vervolg: visie vertalen naar de praktijk
Spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen
Visuele problemen of dyslexie?
Auditieve verwerkingsprobleem of dyslexie?
Bijeenkomst 5
Verdieping: reflexen
Verdieping: spelen en bewegen koppelen aan taal- en rekendoelen
Ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid?
Soepele overgang naar groep 3
Op deze pagina staat informatie over reflexen en ook welke problemen het kan geven als de reflexen niet goed geïntegreerd zijn.
Op deze pagina staan handige links en tips voor interessante literatuur.
Blythe, S. G. (2013). Eerst Bewegen, Dan Leren: Neuromotorisch Ontwikkelingsprogramma Voor Scholen (INPP).
Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind.
De Groot, R., & Van Den Brink, H. (2017). Visuele informatieverwerking en leerproblemen. Maklu.
Dempsey, M., & Blomberg, H., MD. (2011). Movements That Heal: Rhythmic Movement Training and Primitive Reflex Integration. Independently Published.
Goddard, S. (2005). Reflexes, Learning and Behavior: A Window Into the Child’s Mind.
Janssen-Vos, F., & van der Meer, L. (2017). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. Van Gorcum.
Kieboom, T., & Venderickx, K. (2017). Meer dan intelligent: De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.
Lemer, P. S. (2008). Envisioning a Bright Future: Interventions that Work for Children and Adults with Autism Spectrum Disorders.
Litiere, M. (2011). Ik zie het anders: omgaan met spiegelen en richtingsmielijkheden bij kinderen. Lannoo Meulenhoff - Belgium.
Mulder, M. (2011). Primaire reflexen. AnkhHermes, Uitgeverij.
Peerlings, W. (2004). Mijn kind is onhandig / druk 1: omgaan met visiomotorische problemen.
Van Elk, M., & Hunnius, S. (2010). Het babybrein: over de ontwikkeling van de hersenen bij baby’s.
Van Wensen, C. (2020). Prachtig lastig: onbegrepen gedrag en reflexpatronen.
Verhoeven, L. (2022). Stap voor stap: Hoe stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind? Lannoo Meulenhoff - Belgium.